Saturday, September 19, 2015

kolač od palente sa grožđem



Iz krajeva sam gde se sir uglavnom jede uslatko, kao i palenta. Palenta sa mlekom i šećerom je bila česta večera mog detinjstva. Tek udajom i preseljenjem u Beograd sam otkrila da je i proja my soul food...

Kanda me zato ovaj recept odmah privukao, a ukus me osvojio zanavek.





Ovu sam sliku napravila poslednjeg dana avgusta 2018. godine, kad sam se opraštala od jednog divnog kolektiva punog mladih ljudi, sa kojima sam radila dve godine. Pritisak privatnog sistema ipak nije bio za moje godine i moje aršine, pa sam pošla dalje. Njih sam častila ovim kolačem ( i još nekim) i bili su istisnki iznenađeni koliko je ukusan. Ovo je stvarno veoma specijalan kolač.




A ove starije slike su od onda kada sam ga pravila prvi put, kada sam u Jakovu radila kao nastavnik fizike. I taj sam kolektiv baš volela i zauvek sam im zahvalna za svu podršku koju sam dobila na početku nastavničke karijere i života kao samohrana mama...


Potrebni sastojci: 


  • šolja belog pšeničnog brašna (150g)
  • pola šolje palente (75g),(po originalnom receptu je trebalo bi staviti kukuruzno brašno, ali mi baš volimo palentu, pa sam pravila sa njom i baš sam zadovoljna robusnom teksturom koju sam dobila, oseća se jasno palenta pod jezikom - ko ne voli to, neka stavi brašno)
  • 1 kašičica praška za pecivo 
  • prtohvat soli 
  • 2 velika jajeta 
  • dve trećine šolje šećera (100g) 
  • pola šolje ulja (1dl) Ovo je izvorno italijanski recept, pa bi trebalo koristiti maslinovo ulje. Nisam se usudila, stavila sam obično suncokretovo, da nam ne bude prejak ukus... nekog sledećeg puta možda...
  • trećina šolje mleka (0,5dl) 
  • 1 kašičica ekstrakta vanile 
  • naribana korica pola limuna 
  • oko 2 šolje od semenki očišćenog crnog grožđa, a može i nekog drugog
  • šećer u prahu za posipanje





Umutiti jaja sa šećerom, dodati ulje, mleko, ekstrakt vanile i naribanu koricu limuna.



Pomešati dva brašna sa praškom za pecivo, pa lagano umešati u umućena jaja.



 

Kalup za pečenje (prečnika 26 cm) namazati maslacem i posuti brašnom, pa usuti pripremljenu smesu i po njoj pobacajte polovinu zrna grožđa, jer ako bi se svo grozđe odmah stavilo, potonulo bi na dno - ovako potone samo polovina...





...drugu polovinu posuti po polupečenom kolaču,koji se već desetak minuta pekao u prethodno zagrejanoj rerni na 180°C.





Vratiti kolač u rernu i peći još oko pola sata, dok vam suva čačkalica ne (do)kaže da je gotovo. 









Recept za ovaj kolač našla sam na netu: prvo ovde, pa ovde, pa ovdegde su se pozvali na knjigu Cake Keeper Cakes, koja me oduševila, pa sam našla i blog na koji su postavljeni po knjizi pravljeni kolači ... biće novih kolača ove zime, već vidim...


...kolači & noćna muzika sa Prešlicavanja...




A kad sam ga pravila ponovo, gore pomenutom prilikom, posle tri godine od prvog pravljenja, narasla je i zbirka kolača koje sam ispekla iz kuvara Cake Keeper Cakes, čak na 76... i raste i dalje...








Serves 8 to 10


  • 1 cup unbleached all-purpose flour
  • 1⁄2 cup yellow cornmeal
  • 11⁄2 teaspoons baking powder
  • 1⁄4 teaspoon salt
  • 2 large eggs
  • 2⁄3 cup sugar
  • 1⁄2 cup extra-virgin olive oil
  • 1⁄3 cup milk
  • 1 teaspoon pure vanilla extract
  • 1 teaspoon grated lemon zest
  • 13⁄4 cups (about 10 ounces) red seedless grapes, washed and dried
  • Confectioners’ sugar for dusting










If you add all the grapes at once, they’ll sink to the bottom, so reserve half and scatter them on top of the cake after it’s been in the oven for 10 minutes. They’ll sink slightly but still be visible. Dust the cake with confectioners’ sugar before serving for a pretty presentation. If it is a dinner party dessert, serve it with an Italian sweet wine like Vin Santo or with small glasses of grappa.

1. Preheat the oven to 350ºF. Grease a 9-inch round springform pan. Whisk together the flour, cornmeal, baking powder, and salt in a medium bowl.

2. Combine the eggs and sugar in a large mixing bowl. Beat on medium-high speed until light in colour and increased in volume, about 5 minutes. With the mixer on low speed, add the oil in a slow, steady stream.tic and store at room temperature for up to 3 days.





Isti ovaj kolač, samo sa jednim kokošijim jajetom i jednim veganskim jajetom, napravila sam u septembru 2021.

Žurila sam, pa nisam mutila jaje, pa je kolač bio daleko prhkiji, ali jednako ukusan.

Imala sam sitno crno grožđe, jako mirisno i slatko. Nije bilo šanse da ga otrebim od koštica, pa sam ih stavila cele - isto nije smetalo...